2011. január 19., szerda

Sütőtökös-parmezános gnocchi

Gyermekkorom egyik rémálma a sütőtök. Anyánk sütőben cikkekre vágva, barnára sütve készítette el, amivel akkor ki lehetett volna kergetni a világból. Mára ízlelőbimbóim megbarátkoztak vele, sőt kifejezetten örülnek, ha ebből az élénk színű hozzávalóból kapnak.




Már egy hete ott figyel a hűtőmben egy szép kis sütőtök. Egy ideje szemeztem már vele, ma jött el az ő ideje. Ezt a receptet tésztával szoktam készíteni, de mivel nagy örömömre találtam a hűtőben egy zacskó gnocchit, kipróbáltam, így milyen. Természetesen nem rontotta el.


hozzávalók:
egy kisebb hosszúkás sütőtök
500g kész gnocchi
2 dl tejszín
2 gerezd fokhagyma
só, bors, szerecsendió
reszelt parmezán


A sütőtököt meghámoztam, a magokat kikapartam, felkockáztam. Kevés olajon megpirítottam a nagyjából felvágott fokhagymát, majd rádobtam a sütőtök kockákat. Kevés vizet adtam hozzá (0,5 dl), majd fedő alatt puhára pároltam. Botmixerrel pürésítettem, sóztam, borsoztam, felengedtem tejszínnel, forrásig hevítettem, majd a sós vízben megfőzött gnocchira öntöttem.
Tálaláskor megszórtam frissen reszelt szerecsendióval, parmezánnal. Nem mértem az időt, de fél órába tuti belefértem.
Nagy gnocchi rajongó vagyok, de saját magam csak egyszer próbáltam előállítani, akkor is a spenótos változatát. Mivel oldalunkon a gyorsan elkészíthető recepteké a főszerep, bátran ajánlom a készen kapható gnocchi használatát.

tudnivaló a sütőtökről

Energiatartalma 80 kcal/100 gramm, 16,5 g szénhidrát van 100 grammjában. Fehérje-, rost és zsírtartalma elenyésző, annál gazdagabb a különböző, A-, B1, B2, B3, B6, C, E vitaminokban, folsavban és pantoténsavban. Karotintartalma például 4 mg, C vitaminból 24 mg-t találhatunk benne, E-vitaminból pedig 1,1 mg-t. Ásványi anyagok bő forrása is, például magas kálium-, foszfor-, vas-, réz-, mangántartalma miatt. Káliumtartalma miatt vérnyomáscsökkentő és vízhajtó hatása is van. Az antioxidánsok és karotinoidok pedig megkötik a szabad gyököket, erősítik az immunrendszert, így hozzájárulnak a keringési betegségek és a daganatok megelőzéséhez. A sütőtökben lévő kálium elősegíti a vér tisztítását.Töklé fogyasztásával csökkenthetőek az asztmás rohamok, valamint az allergikus tüsszögés és köhögés.

A II. világháború utáni szűkös időkben szinte néptápláléknak számított, Budapesten utcai árusoknál lehetett kapni. A Vásárosnamény melletti Nagydoboson minden ősszel megtartják a sütőtökfesztivált, amelyen versenyeztetik is a legnagyobb, legszebb terméseket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése