2011. február 10., csütörtök

Citromot a csirkébe, de gyorsan!


Mivel néhányan már reklamáltak, hogy hol van a zsírosabb kontent, most következzék egy kis hús. Nemrég lányos vacsora volt nálam, ahol hangsúlyos szerepet kapott egy bizonyos baromfi, ezért arra gondoltam, megírom nektek a körülményeket. Mégpedig, hogy mi történik akkor, ha három lányt szembesítenek egy szépen fejlett, ámde annál döglöttebb bontott csirkével.

Én alapvetően ügyesen kezelem ezt a témát, a combokat általában tepsiben megsütöm, még bolondítom is ezzel-azzal, füstölt sajttal, olívabogyóval vagy paradicsommal. Szárnyakat is szoktam készíteni, egy ősrégi Magyar Konyhából ellesett páccal, ami narancs- és citromlé, fokhagyma, méz, frissen reszelt gyömbér és mustár keveréke. Egész csirkét viszont ritkán sütök, pedig nagyon hálás, mert egyrészt az elkészítés napja után még legalább három napig eszem különböző variációkban, pl. szendvicsben, vagy rakott tésztában. Másrészt, körülbelül semmi gond nincs vele, csak gondosan elő kell készíteni, aztán bent kell hagyni a sütőben néhány órát, felügyelet nélkül elkészül.


A napokban viszont, ahogy már írtam, vendégségben járt nálam két kedves barátnőm, H. és A, és elhatároztuk, hogy együtt alkotunk valami "különlegeset". Az alapanyagok beszerzése az én feladatom volt, ezt a Fővám téri csarnokban hajtottam végre, ami régóta az egyik kedvenc lelőhelyem. Mindent megtaláltam, a madárból még kicsit többet is, mint szerettem volna, a hentes ugyanis viszonylag szabadon értelmezte a kérésemet ("egy szép nagy, egész csirkét szeretnék legyenszíves"), legalábbis nem gondoltam volna, hogy az 'egész csirke' azt jelenti, hogy a májával és szívével együtt a nem annyira polírozott körmű lábacskáit és a fejét is benne hagyja.

Otthon H-val kellő mértékű sikongatás után ("én biztos nem szedem ki a fejét a seggéből, vedd már ki te!", "jesszusom, de én nem merem!", "jó, kipiszkálom valami fakanállal, ez undorító") végül megfosztottuk a csirit a nem kívánatos részektől. Szépen megmostuk, besóztuk-beborsoztuk, majd következett a jó kis trükk: a gyomrát megtöltöttük egy félbevágott citrommal. Ekkor már A. is megérkezett, az ő segítségével bekentük a madárkát egy adag olajjal kevert fokhagymával, és alufóliával lefedve betoltuk a sütőbe (vizet is kell önteni alá egy fél pohárral, így könnyebben párolódik).

Persze nem vacsora a vacsora egy valamirevaló előétel nélkül, ezért előszedtem a hűtőből a jól ismert spenótot (már azt hittem, sosem fog elfogyni), úgy döntöttünk, ezt megnyomjuk meg néhány értékes anyaggal, és készítünk egy jó kis tésztaételt belőle. Fokhagymán elkezdtük fonnyasztani a leveleket, majd öntöttünk hozzá egy kis tejszínt. Kevertük-kavartuk, borsoztuk, végül morzsoltunk rá márványsajtot is. A kéksajt miatt sózni nem kell. Mindezek után reszeltünk rá citromhéjat is, ezt egyre többször alkalmazom, nem véletlenül, valami egészen különleges ízt ad a sós ételeknek. Majd összeforgattuk egy kis spagettivel, és kész is volt - körülbelül húsz perc alatt.

Valahogy így készült:

Azt el ne felejtsem, hogy a csirkéhez köretnek egész egyszerűen sült krumplit terveztünk: félbevágtuk a megmosott burgonyákat, tepsibe fektettük, bekentük olajjal, majd megsóztuk és betoltuk a sütő aljába -akinek nagyobb tűzhelye van, az alsó rácsra is teheti. Villával kell ellenőrizni, hogy megpuhult-e rendesen, mi fél óra múlva nyilvánítottuk késznek.

De a csirkére visszatérve: vegyétek figyelembe azt is, hogy a madárhoz türelem kell. Nem egyik percről a másikra készül el, legalább egy-másfél órára szükség van, hogy elérje a nem rágós, egyszerre zamatos és puha állapotot. Amikor ez már nagyjából megtörtént, akkor vegyük le a fóliát és süssük tovább, amíg szép piros nem lesz. Gyönyörű.

Mi pedig a végén minden erőnket bevetve el is fogyasztottuk az összes fogást (remélem, a lányok azóta is rendben vannak, és nem álmodnak gyilkos mutáns spenótokról meg ufócsirkékről). A vacsoráért sok köszönet tehát a két bátor csirkebelezőnek, A-nak és H-nak, plusz a fotókért is hála nekik:) Legközelebb ökröt sütünk.

Spenótos-márványsajtos tészta:

Hozzávalók 3 személyre:

3-4 marok spenót
néhány gerezd fokhagyma (itt képtelen vagyok pontos értéket adni, mert én mindig egy vagonnal teszek mindenbe, de ti azért használjatok mondjuk 2 gerezdet)
30 deka márványsajt
2 deci tejszín
fél csomag spagetti (előétel lesz, tehát nem kell sok)

Citromos sült csirke burgonyával

Hozzávalók 4 személyre/illetve egy személyre és legalább három napra

1,5 kiló egész csirke
egy citrom
3 gerezd fokhagyma
só, bors
két szem burgonya/fő

1 megjegyzés:

  1. FEJelhetetlen, akarom mondani felejthetetlen este volt! :D

    Üdvözlettel: A.

    VálaszTörlés